Af Kristian Hougaard Frederiksen, Dansk Byggeri.

Digitalisering og teknologi vinder stadig mere indpas i verden omkring os, men byggeriet halter bagefter, når det gælder anvendelsen af it og ny teknologi. En opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at op til hver fjerde ansatte i byggeriet slet ikke benytter it i sin hverdag. Der er dog masser af it-drevne bannerførere i branchen. En af dem er virksomheden Adserballe & Knudsen i Farum, der for nyligt har vundet Mestertidendes it-pris.

“Virksomheden er dækket ind i forhold til planlægningen af deres projekter med hele to deciderede projektstyringsværktøjer. Værktøjerne hjælper
med at koordinere, mængdeberegne og kalkulere virksomhedens omkostninger. Sammen sikrer de, at virksomheden kan integrere 2D og 3D-tegninger, som garanterer optimal planlægning af virksomhedens projekter”, lyder begrundelsen for prisen.

Hæderen kan blandt andet tilskrives udviklingschef Jacob Kock, som de seneste to år har haft nok at se til med at modernisere  tømrervirksomheden. Det ville ifølge ham være fuldstændigt umuligt ikke at benytte it som en integreret del af arbejdsdagen. 

“Medarbejderne kan slet ikke få deres løn, hvis ikke de bruger it. Vi har et elektronisk timeregistreringssystem og kørselsregistreringssystem. Det
synkroniserer direkte med vores økonomisystem, som så synkroniserer direkte med vores lønsystem. Vi har fjernet de manuelle
arbejdsgange”, forklarer han.

“Vi er hamrende konservative som branche,” mener Jakob Kock som svar på, hvorfor de teknologiske løsninger har svært ved at bryde gennem lydmuren i bygge- og anlægsbranchen. 

Medarbejderne i fokus
Grunden til, at it er blevet en succes hos Adserballe & Knudsen skyldes vedholdenhed, siger Jakob Kock. 

“Vi insisterer på ikke at gå tilbage. Vi prøver hele tiden på at bevare en fremdrift på området. Også selvom det kan være svært i en branche, hvor tingene historisk set bliver lavet med hænderne. Lige præcis derfor er det vigtigt at bevare det menneskelige fokus, når man vil omstille sin virksomhed digitalt. I forhold til medarbejdernes ønsker, har vi haft fokus på, hvad der er ‘need to have’, og hvad der er ‘nice to have’. Og så har vi forholdt os til, i hvilke situationer det har været bedst at tilpasse systemerne til medarbejderne eller medarbejderne til systemerne.”

Hjælp til fysisk belastning
Ifølge Jacob Kock er der med it også en fysisk gevinst at hente. For der udvikles konstant digitale redskaber til at passe på de ansatte i branchen, der døjer med fysisk belastning.

“Her i virksomheden har vi forbedret hverdagen for de ansatte markant ved at indføre it-værktøjer, som sparer nogle af de monotone,  administrative processer væk. Og fremtiden bliver kun mere digital, for droner og robotter vil på sigt fjerne meget af den belastning, som
håndværkere i dag oplever,” siger Jacob Kock

Han opfordrer de virksomheder i branchen, som endnu ikke har fået integreret it i virksomheden til at udvise tillid til, at teknik og systemer nok skal klare at overtage de opgaver, man alligevel ikke gider at lave eller har tid til at lave.

Artiklen er bragt i Dansk Byggeris magasin “byggeriet – magasin for anlæg, byggeri og industri” i februar 2019.